PuLaU BiDonGGGG

Assalamualaikum.....ermmm sebenar nya xtahu nak mula mcm mn...nak berkias2 xpandai...so kitew straight to the point je la ek..."PULAU BIDONG" memang famous untk warga UMT. Semua student yang daftar jew dengan UMT, "WAJIB" ke pulau 2. WHY????because pulau 2 merupakan tempat satu tempat untuk student2 jalani kem. Memang best join kem nih sebab aktiviti die memang mencabar and memang menguji ketahanan diri and membina semangat. walaupun hanya 2 hari 1 malam kem ini diadakan tetapi....ia cukup2 bermakna dan rasa nak panjangkan hari. Kite orang bertolak pukul 7.30 pagi ke jeti yang sama untuk pegi ke Pulau Redang. Then naik bot ke PULAU BIDONG, hah ckp pasal naik bot nih kan....hehehehee...mcm2 kes jadi, mula2 naik semua ok n relax jew, boley ketawa n kecoh2 lagi...hahahaa bila dah sampai tengah2 laut yg luas(Sungguh kagum dengan CIPTAANN-NYA,tiada siapa dapat tandingi) mula la da yg loya,pening2 and da yg xtahan mabuk laut then terus muntah...hihi(termasuk la aku nih...errr memang xtahan,serius rasa mabuk wei,rasa terhuyung-hayang.....).

  ni la bot yg dinaiki....tngk air die,perhh takut


Pulau Bidong semakin dekat     
     
alhamdulillah....tiba dengan selamat akhirnya


Dalam 8.30pagi  kami pown smpai kat pulau 2...sampai2 jer terus dapat breifing untuk aktiviti selama 2 hari 1 malam nih...after breifing. letak2 jew beg bawah kemah terus kena wat water confident...nak tahu????perhhh kena berenang sampai tengah laut hanya memakai lifejaket...xde kaki itik xde mask...ombak dah la tinggi2...memang menguji diri. Semua wajib buat no reason wei...membe2 yang takut laut pun terpaksa n dipaksa jugak wat bende nih..nama pun wajib so memang "WAJIB" la kan. Serius nak cakap apa pun x tahu tapi kan memang new experience la..xkan ade pada student U lain melainkan UMT.

sesi menyesuaikan diri dengan air laut Bidong...
tengah belajar cara2 berenang and check lifejaket

waterconfident.....jarak die agak jauh la, memang letih 
berenang sampai dekat bot terjun dan berenang semula
 ke persisir pantai.

Then aktiviti seterusnya, berkayak...yang nih best tapi kena da stamina tangan yg kuat la...sebab memang tangan je yg digunakan untuk kayuh padal kayak...dah letih berkayuh berguling n berkuak time water confident, sekarang kena kayak, memang letih ah beb...tapi mesti tempuh jugak. Memang kan group aku bnyak jgk budak LELAKI so de la dicouplekan GIRL & BOY. Girl yg xlarat jew dipairkan and salah satu nya aku la...okey time aku kayak nih kan, memang lucu wei....hahahahaa...dah siap kena jerit2 lagi dengan abang2 n kakak2 fasi...mana tak nya, aku n partner kayuh punya kayuh last2 pegi tempat budak2 tengah snorkeling....hehehe....nasib la terlanggar cousemate sendiri...hehehe(don't wory x cedera pun). 


memang letih berkayak, terasa sakit tangan2 nih.....
time nih rasa terhuyung-hayang n takut jatuh dalam
 air jer sebab ombak sangat besar.

Third activity is fishing.dah penat kayak pergi memancing plak. Time mancing nih semua dah letih gila dah.Sorang2 punya muka dah nampak lesu and da yg muntah2 sampai dah xlarat. Nasib la time nih aku da x muntah....tapi mmber aku SI WANIE...akhirnya tewas,die muntah time mancing ikan nih...hehehe tapi muntah2 pun dapat sekor ikan, malang betoi aku yg xmuntah sekor pun XDAK!!!Betul la kata abg2 n kakak2 fasi, lagi muntah lagi senang dapat ikan...haaahaahaha mn xtak nya, ikan mai makan makanan free...banyak plak 2...eeeeeeeeeeerrrrrrrrrrrr geli2...hihihi, okey la malas cakap pasal mancing banyak2...nak sumbung part paling semua student suka n enjoy...snorkeling... lets read my story.

The last aktivity is snorkeling. Part nih la ramai yg suka n enjoy. Same mcm aku...part nih paling suka...dah lama teringin nak wat tp de kesempatan n sekarang dah de peluang so memang enjoy la.hehehe. ERRRR time nih memang aku mcm xpercaya apa aku tengak tapi mengingat LAGU SITI NURHALIZA "PERCAYALAH" so aku tetap percaya n aku xbermimpi...sungguh cantik n really2 kagum dengan MAHA PENCIPTA.Aku dapat tengok hidupan laut yg selama nih hanya tengok dlm rancangan NAtionAL GeorgrAFI. Sungguh kagum n kagum n kagum.....rumpai laut,batu karang, ikan2, kerang gergasi n mcm2 aku tengok....experience yg sukar di cari dan xsemua orang dapat...Thanks UMT sebab bagi student2 die peluang nih....we appreciate what you do for us. :)

peralatan snorkeling


Sesi memula kan aktiviti...masing2 tengah try 
dan mula bergerak

 
Sungguh indah dasar lautan dan cantik cipataan NYA.
Memang tenang bila memandang.



And the next days we going back to UMT Hostel. so finish our camping for 2 days and 1 night. Many things we learn and we got and it make us think and think the camping motif. Hopefully i will and can go to "PULAU   
BIDONG" for second time....Insyaallah.... wasalam

Thanks Bidong...semoga bertemu lagi..

Comments

Popular posts from this blog

New Life, New Place, New Friend & New TimeTable